Snad všichni starostové v přechozích desítkách let deklarovali, jak chtějí podporovat cyklistiku ve městě. Akorát jsme stále na začátku. Cca 30 let.
Co jsou hlavní výmluvy a skutečné překážky rozvoje cyklodopravy v Dobříši?
Auto je rychlejší
Loni proběhl experiment, zda ze sídliště Větrník dojede do školy dříve auto nebo kolo.
Tipněte si vítěze a čas. Máte? Výsledek se dozvíte na konci článku.
V r. 2009 sice vznikl dobříšský cyklogenerel, který na mapě vykreslil možné budoucí hlavní trasy, ale realizovalo se z něj jen malinko. Z dnešního pohledu jsou navíc některé realizované úseky málo vhodné pro cyklisty. To koneckonců ukazuje jejich minimální používání. Příklady: cyklopruh jako chodník v ulicích Plk.Petroviče a Part.Svobody.
Naše děti jezdit nechtějí
Dospělí moc na kolech nejezdí, takže logicky dává smysl začít přesvědčovat děti, aby místo mamataxi do školy vyrazily na kolech. K tomu minulý rok proběhlo dotazníkové šetření mezi žáky dobříšských základních škol. Výsledek?
Autobusem či vlakem dojíždí denně 41 % žáků. Pěšky 34 %. Autem s rodiči 18 %. Z 300 dětí pouze šest uvedlo, že jezdí na kole či koloběžce. Tři čtvrtiny žáků se dostanou do školy do 30 minut. Do 15 minut dokonce 41 %.
Na otázku, co by se muselo změnit, aby více jezdili do škol, žáci nejčastěji odpovídali, že ať se stane cokoli, stejně jezdit nebudou. Na druhém místě bylo nejčastějším důvodem chybějící bezpečné uložení kol ve školách. Na třetím místě pak špatný stav silnic a obavy o bezpečnost v městském provozu. S malým zájmem o cesty na kole souvisí i odpovědi na poslední otázku, kolikrát by žáci jeli na kole, pokud by byly odstraněny všechny překážky. I zde 54 % odpovědělo, že stejně na kole jezdit nebude. Objevily se i komentáře: odmítám ráno sportovat či jezdit na kole je trapné. Na druhou stranu 46 % žáků by rádo jezdilo. To je dvacetkrát více, než jezdí nyní. Detaily výzkumu zde.
Přitom děti by měly ve vlastním zájmu poznat svět a naučit se v něm pohybovat. Tedy i na ulici, na chodníku, v provozu. Čím dříve, tím lépe.
Jak kolizní situace před školou vypadá, ukazuje i příklad z května tohoto roku:
Přitom podle doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) děti potřebují alespoň 60 minut pohybové aktivity denně. V ČR toho dosáhne jen pětina dětí! Podle průzkumu University Palackého a HSBC z r. 2018 mezi 13 tisíci školáky na kole jezdí do školy v ČR jen 2,5 % dětí. (zdroj Zdravá generace)
Jízda na kole do školy či do práce je jedním z prvků pestré městské mobility. Cyklistiku zatím v Čechách stále mnozí chápou jako víkendový sport, kdy je třeba mít zajímavé oblečení a drahé kolo. Takové ježdění na kole má cosi do sebe (mrk mrk:), ale s pohybem ve městě to úplně nesouvisí. Stejně jako jinde, i po Dobříši jezdí příliš mnoho aut s jedním řidičem/pasažérem. Přitom tyto cesty by šlo absolvovat jinak. Pestrá městská mobilita nejsou jen auta a veřejná doprava, ale i pohyb vlastní silou pěšky, na kole, koloběžce. A v neposlední řadě i na elektroverzích těchto strojů (elektrokolo, koloběžka, hoverboard…). Smysluplná je také kombinace různých druhů dopravy podle potřeby: podle cíle, nákladu a dalších okolností. Dnes většinou sedíme ve škole či práci, pak sedíme v dopravním prostředku, pak sedíme/ležíme s mobilem. Přitom mezi evropskými zeměmi s nejvyšším podílem obézních v populaci (56,8 %) se ČR řadí na 4. místo za Maltu, Chorvatsko a Irsko.
Můžeme se chlácholit, že po tom prosezeném dni si dáme pořádně do těla a vše vyběháme, nebo doženem v posilovně či při nějakém jiném sportu. Ale to si sami nalháváme. Mluvím o většině obyvatel, ne dobříšských ryzích sportovcích! Přitom by stačilo se jen pravidelně trochu hýbat. Nic náročného. Třeba cestou do práce. Můžeme tak objevit to, co jinde už desítky let funguje.
15minutové město
V některých zemích si obyvatelé už uvědomili, že pouze přidávat další silnice a parkoviště pro auta není řešením. Auta vždy cesty zaplní a dopravě se výrazně neuleví. Místa je málo. Nikdo nechce bydlet na rušné ulici plné aut či u frekventovaného parkoviště. Přitom Dobříš je ideální svou velikostí jako město krátkých vzdáleností. Mluvíme se o „15ti-minutovém městě“, jakým by mohla být i Dobříš. Jde o to, že město by mělo být souborem snadno dostupných a propojených oblastí, kde každá by měla mít v docházkové vzdálenosti 6 základních funkcí, které potřebujeme nejčastěji: bydlení, škola, práce, zdravotnictví, obchody a zábava. Autorem této myšlenky je Francouz Carlos Moreno, podle jehož konceptu se v posledních letech mění nejen Paříž, ale i další města jako Madrid, Seatle, Barcelona, Edinburg. Pařížská primátorka Anne Hidalgo koncept 15 minutového města zakotvila i do své volební kampaně v r. 2020 a po znovuzvolení se pustila do realizace. Více https://www.15minutecity.com/
Za 15 minut klidnou chůzí lze urazit 1000m. Čtyři okruhy s poloměrem 1km kolem dobříšských obchodů Penny/Coop, Lidl, Bedřich a Billa pokrývají celé město. A pohyb na kole je ještě rychlejší.
Je jen na nás, zda chceme rozvíjet město pro všechny, nebo jen pro uživatele aut. Pro všechny znamená, že dopravní systém musí sloužit všem druhům dopravy. Prospěje to nám, našemu zdraví i životnímu prostředí. Navíc třeba i výzva 10000 kroků ukázala, že lidé, kteří městem chodí více pěšky, si více všímají detailů a přestávají být lhostejní.
Přestaňme se vymlouvat
Přestaňme se vymlouvat, že chybí stojany. Několik jich ve městě je, navíc kolo jde zamknout k lampě, značce, či lavičce. Přestaňme se vymlouvat, že nemáme kolo – lze si ho půjčit v Informačním centru nebo vyzvednout na sběrném dvoře Dokas. Každý víkend tam v kontejneru na železo můžete objevit nejméně jedno vyhozené kolo, které po opravě může zase jezdit. Anebo si kolo lze i koupit, máme tu 2 dobré obchody. Nebo existují bazary s cenou již od 1000 Kč – za to nepořídíte ani jednu plnou nádrž do auta. Přestaňme se vymlouvat, že není kudy jezdit. Prostě to zkuste, nasedněte a šlapejte. Na silnici jste stejným uživatelem veřejné komunikace jako řidič auta. Dobříšské ulice nejsou JEN pro auta, ale pro všechny dopravní prostředky. Pokud jste řidič, chovejte se prosím k cyklistům slušně. Kolize s vaším autem je bude bolet výrazně víc než vás. Pokud jedete na kole, dávejte pozor a nebuďte agresivní vůči řidičům. Třeba si jen jedou převléct kraťasy na kolo.
Chce to přemýšlet o veřejném prostoru pro dopravu jako o místě, které slouží dobře nám všem.
Co už máme:
- Části nenavazujících cyklostezek ve městě
- Veřejná půjčovna kol v Infocentru města (zde)
- Sběr námětů na úpravy cyklocest v interaktivních mapách (zde)
- Stojany na kola na vybraných místech
- Forenzní značení kol jako služba Městské policie
- Veřejně přístupná pítka s vodou (budova radnice, V Lipkách u venkovní posilovny)
- Web https://kolemdobris.cz s cyklotrasami v okolí Dobříše
Co dál:
- Osvěta mezi všemi generacemi, ale především mezi školáky
- Podpora všech typů dopravy s důrazem na pohyb po městě vlastní silou (chůze, kolo, koloběžka)
- Dokončení návrhu cykloopatření ve městě a jejich představení veřejnosti
- Doplnění značení a propojení cyklotras ve městě především pro bezpečné cesty do škol
- Další debaty o uzavírání ulic pro auta – např. ul. Za Poštou v době před začátkem školy, podobně jako již dělají Říčany či Horní Počernice (více zde)
- Vybudování bezpečného stání pro kola v areálu škol
- Příprava dokumentace pro vybudování cyklostezky do Svatého Pole
- Příprava napojení na dálkovou trasu č. 308, úsek Dobříš-Stožec
- Příprava cyklostezky Dobříš-Stará Huť
- Shánění dotací na tyto projekty
I vlivem války na Ukrajině a rostoucím cenám paliv stojí za to znovu přemýšlet nad ježděním autem. Opravdu jsou všechny cesty nezbytné s nohou na plynu?
A jak dopadl experiment?
Pamatujete si ještě svůj tip, zda cesta z Větrníku do 2. ZŠ bude rychlejší na kole či autem? Tak na kole.
Zajímá vás víc?
Portál o rozvoj cyklistiky v Holandsku (zde)
Účet na Twitteru 21st Century City (zde)
Marco Te Brömmelstroet na LinkedIn – autor knihy Movement – how to take back our streets and transform our lives (zde)